Monday, August 6, 2007

الى كل فتاة قررت تنفض لحب عمرها علشان العريس الغنى والى كل شاب باعته حبيبته هذا المقال

اى بنت بتحب ولد-او بتوهمه انها بتحبه علشان يخطبها- تسمعها بتقولوا كلام يحسسك انها عمرها ما هتسيبه ابدا "انا سعيدة جدا باهتمامك بدراستك وهقف جنبك على طول ومش هسيبك ابدا وهنعيش سوا وهنبنى مستقبلنا مع بعض مش مهم الفلوس احنا هنبدا من الصفر اهم حاجة اننا نكون مع بعض ، عمى كان كده مكنش لاقى حاجه وبدا هو ومراته ودلوقتى بقوا اغنياء " طبعا الكلام ده بنسمعه من كل مزة بنحبها ويا سلام لما تكون متغرب فى بلد تانيه غير بلدك ولا محافظة تانية-علشان جامعتك- تلاقيها بتقولك هات هدومك اغسلهالك علشان مفيش حاجة تشغلك عن دراستك ابدا وتعرف تذاكر ياسلام على الحب ياسلام على المعزة والحنية "ايه ده انت وشك اصفر ليه انت شكلك تعبان هو انت منمتش امبارح كويس ولا شكلك ما اكلتش كويس انا لازم اعملك كله ترم بيها عضمك "ياسلام تحسسك انها ممكن تروح معاك الشقة وتاكلك بنفسها "والدتك عامله ايه كويسه واخواتك واصحابك ان شاء الله كلهم يكونوا كويسين"ايه الطيبه دى وبعد ما انت تدبس فى حبها وتتوهم انها بتموت فيك -هى اصلها بتدور على عريس يا معلم -المهم تجيلك بعد فترة وتقولك معاك 5 اشهر وتيجى تخطبنى انا عماله ارفض عرسان -طبعا خمس اشهر تكون هيا خلصت دراستها- طبعا انت تفاجأ بموضوع الخطوبة وتقولها يا حبيبتى انا مش لاقى اكل ازاى اخطبك تقولك مش مهم احنا هنلبس دبل لحد ما ربنا يسهلك -طبعا عايزه تدبسك يامعلم-تقولها والله انا ممعيش تمن الدبل تقولك دول ميت جنيه تقولها والله انا ممعيش غير تلاتين جنيه هقضى بيهم باقى الشهر ولما متلاقيش منك رجا تقولك خلاص يا حبيبى هنشوف الموضوع ده بكره المهم انك تفاجأ انها جيالك تانى يوم بتقولك "معلش مش هقدر اقابلك تانى بابا منعنى انى اقابلك او اتصل بيك تانى اصله جالى عريس مهندس بترول وهما صمموا على انهم يجوزوهولى "طبعا انت بتتصدم ايه ده بسهولة كده بعتى الحب الى بينا طب فين راح الحب ده نسيتى لما كنتى بتدفعيلى تمن الكشرى الى كنا بناكله انا وانتى سوا نسيتى لما كنتى بتحوليلى رصيد علشان ممعيش فلوس نسيتى لما كنتى بتقوليلى انا وانت واحد مفيش فرق انت تدفع او انا نسيتى الاكل وسندوتشات اللحمة الى كنتى بتجيبهالى من البيت كل ده كان حب ولا عطف ولا طفاسة منى ، شفت يا صاحبى مرة واحدة كده سابتك المزة ونفضتلك وباعتك مع اول عريس ولما تفكر تعمل محاولة اخيرة وتتصل بيها على موبايلها تلاقى عمتها بترد عليك وبتقولك هى دلوقتى مخطوبة ومينفعش تكلمك طبعا انته دلوقتى عرفت انها مكنتش بتحبك كانت عايزه تصطاد عريس وخلاص ولما لقيتك شحات وفقرى قالت خلاص يعنى انا غاويه فقر ادور على واحد غيره على العمو يا صاحبى متزعلش نفسك عمر المزة الى انت وقعت فى حبها عمرها ما هترتاح فى حياتها لانها هتلقى الى ينغص عليها حياتها زى ما نفضتلك وباعتك وانت ياعينى قاعد لوحدك دلوقتى عمال تفكر فيها وبتقول عودى يا منى عودى يا منى

No comments: